5 TIPS MEMBERSIHKAN KOTORAN DI KARPET RUMAH

membersih kotoran di karpet

5 TIPS MEMBERSIHKAN KOTORAN DI KARPET RUMAH

Di rumah, perkara yang paling leceh dan malas ialah ketika mencuci karpet. Kalau air dah tumpah, gula-gula getah melekat dekat karpet dan debu-debu menebal dalam karpet  mulalah pening kepala. Macam mana nak cuci ni?

membersih kotoran di karpet

Jadi admin nak bagi tips-tips mudah untuk membersihkan kekotoran di karpet rumah anda.

  • Tekup kotoran terlebih dahulu
membersih kotoran di karpet

Kita selalu salah bertindak sejurus air tumpah di atas karpet, mesti cepat-cepat ambil kain dan terus gosok dengan kuat kan?

Mulai harini, anda perlu tekup dahulu kotoran itu dan biarkan kain meresap kekotoran tersebut.

Seterusnya, baru anda boleh gunakan bahan-bahan pencuci untuk membersihkan kekotoran di karpet.

membersih kotoran di karpet
  • Cecair pencuci pinggan

Gunakan bahan pencuci pinggan mangkuk di dapur.

  1. 1 sudu cecair pinggan dan tambahkan 4 sudu air.
  2. Gosok kotoran menggunakan span atau kain bersih dan bilas dengan air suam.
  3. Tekupkan lebihan air dengan tuala kering jika perlu.
  • Bahan-bahan masakan di dapur

Rupa-rupanya bahan di dapur boleh dijadikan bahan untuk membersihkan kekotoran di karpet. Antaranya lemon, baking soda, cuka, garam dan ais. Ia adalah ‘pencuci’ semulajadi yang sangat efektif. Cara-caranya seperti berikut:

  1. Bancuhkan baking soda dengan sedikit air dan berus kotoran di atas karpet hingga kotoran hilang. Jika karpet anda berbau kepam, hapak atau tidak enak, taburkan baking soda di atas seluruh permukaannya dan biarkan seketika. Selepas beberapa jam, vakumkan karpet anda seperti biasa.
  2. Taburkan baking soda ke atas kesan kotoran. Kemudian, tuangkan cuka ke atas taburan baking soda tersebut. Tunggu ia berbuih dan biarkan seketika sementara ia menyerap kotoran. Tekup dan lapkan seperti biasa. Bagi menghilangkan bau, campurkan 1 sudu cuka, 1 sudu baking soda dan 2 cawan air ke dalam botol spray. Semburkan pada keseluruhan karpet. Asid pada cuka akan membunuh bakteria dan menyahkan bau-bauan tersebut.
  3. Cara terbaik untuk hilangkan dakwat ialah dengan menggunakan belahan lemon dan perahkan di atas kesan dakwat yang tumpah. Seterusnya, taburkan garam sehingga menutupi kesan kotoran. Tekan-tekankan garam supaya ia meresap dan bertindak ke atas kotoran. Tekupkan kain dan ulang beberapa kali sehingga kotoran benar-benar hilang.
  4. Untuk karpet yang terdapat lekatan gula getah boleh guna cara ini. Geserkan ais kepada gula getah sehingga ia cukup keras untuk ditanggalkan dengan mudah tanpa sebarang kesan lagi yang tinggal.
  • Krim pencukur

Suami, abang atau adik lelaki mesti mempunyai krim pencukur di rumah, jadi anda bolehlah sapu sedikit krim tersebut di atas kotoran karpet.

Biarkan ia meresap selama 30 minit.

Seterusnya, tekupkan dengan kain kering yang bersih. Kalau nak lebih efektif, akhiri dengan semburan campuran cuka dan air dengan nisbah 1:1 dan lapkan seperti biasa.

  • Vakum
membersih kotoran di karpet

Vakum juga berfungsi untuk membersihkan kotoran seperti debu-debu yang melekat di karpet dan sekarang terdapat pelbagai jenis vakum yang dapat memudahkan anda membersihkan kekotoran di karpet rumah. Tunggu pilih di kedai sahaja.

Admin harap semua tips ini berguna untuk anda semua mengurangkan kesat kotoran pada karpet di rumah anda. Jangan lupa follow facebook dan instagram kami untuk tips yang menarik lagi! Hubungi kami jika memerlukan khidmat pembersihan yang teliti dari team ArtClean.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Email

More Posts

Phobia of mouse

Can Musophobia go away?

Most people have never heard of musophobia, but it could be something that affects you on a daily basis. Before you can determine whether or not you have musophobia, you must first understand what it is. What is Musophobia? Mice and Rodents Overcoming your fear of Musophobia Getting Rid of Rodents and Mice What is

Pest Control

Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP)

ArtClean Pest Control service as a professional pest controller will ensure to support your compliance to the HACCP requirements and mitigate pest risks that may harm your business especially in the food and production industry. We also provide detailed inspection reports before the process begin which can be used for audit purposes. 1. Conduct a

overhaul cleaning Nabil

STANDARD KEBERSIHAN RUMAH NABIL MENJELANG RAYA!

STANDARD KEBERSIHAN RUMAH NABIL MENJELANG RAYA! 𝐑𝐚𝐲𝐚 𝐝𝐚𝐡 𝐧𝐚𝐤 𝐝𝐞𝐤𝐚𝐭! 𝐌𝐞𝐬𝐭𝐢 𝐬𝐞𝐦𝐮𝐚 𝐞𝐱𝐜𝐢𝐭𝐞𝐝 𝐧𝐚𝐤 𝐬𝐚𝐦𝐛𝐮𝐭 𝐑𝐚𝐲𝐚 𝐤𝐚𝐧? Raya, Raya juga, tapi sebelum tu, korang kena bersihkan rumah dulu sebab kebersihan ni merupakan salah satu aspek yang paling penting semasa musim raya. Masa ni lah orang akan kunjung-mengunjung. Tambahan lagi tahun ni sedara mara sudah boleh

ancaman haiwan perosak

Ancaman Haiwan Perosak yang Biasa dan Puncanya

Ancaman Haiwan Perosak yang Biasa dan Puncanya Antara ancaman perosak yang paling biasa terjadi di rumah dan premis perniagaan anda ialah tikus, anai-anai, lipas dan tikus. Haiwan ini bukan sahaja tidak menyenangkan untuk dilihat, tetapi juga boleh menimbulkan ancaman yang agak serius kepada kesihatan anda. Kebanyakan serangga perosak ini boleh membawa bakteria dan toksin berbahaya

Shop
0
Cart
Scroll to Top