5 TIPS MEMBERSIHKAN DAPUR TEMPAT MEMASAK ANDA

membersihkan dapur

5 TIPS MEMBERSIHKAN DAPUR TEMPAT MEMASAK ANDA

Dapur merupakan salah satu ruangan yang penting di dalam rumah anda.

Selain menjadi tempat memasak, dapur menjadi ruangan yang berguna untuk menyimpan bahan makanan yang sihat dan juga belajar pelbagai resepi masakan baru.

membersihkan dapur

Tetapi masalah yang anda hadapi ialah dapur anda seringkali kotor. Disebabkan itu, kebersihan dapur harus diberi penekanan kerana makanan yang kita makan terhasil dari dapur.

Tapi jangan bimbang dan jangan risau, kami akan memberikan tips efektif untuk membersihkan dapur!

  • SEGERA CUCI DAPUR SETELAH DIGUNAKAN
membersihkan dapur

Tips pertama, pastikan anda segera mencuci dapur setelah digunakan.

Elakkan menyimpan kuali periuk yang tidak dibasuh kerana ia dapat mengaktifkan kulat-kulat yang dapat mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan.

Selain itu, kesan memasak atau sisa yang dibiarkan untuk masa yang lama akan menjadi lebih sukar untuk dibersihkan. Oleh itu, kita perlulah segera mencuci dapur setelah selesai memasak.

Gunakan pencuci yang kuat untuk mengatasi bakteria seperti Sunlight Plus Anti-Bakteria atau mana-mana pencuci yang telah terbukti keberkesanannya dalam membersihkan dan menghapuskan bakteria di dapur dan peralatan lain.

  • AIR PANAS DAN SABUN
membersihkan dapur

Satu lagi tips yang berguna untuk anda yang nak cepat membersihkan dapur adalah dengan menggunakan air panas dan sabun.

  1. Campurkan air panas dan sabun ke dalam bekas dan celupkan tuala ke dalam campuran air tersebut.
  2. Seterusnya gosok ke tempat yang terdapat kotoran tersebut.

Segala minyak dan lemak akan terlekat di tuala tersebut.

Cepat pantas dan bersih. Sama la untuk peralatan-peralatan di dapur pun boleh guna air dan sabun juga. Nak mudah tanggal kotoran, rendam semua peralatan dengan campuran air panas dan sabun.

  • SODA BIKARBONAT DAN CUKA UNTUK MEMBERSIHKAN PENUNU DAPUR
membersihkan dapur

Penunu tempat memasak merupakan tempat yang paling berkerak dan kotor.

Pasti anda malas untuk mencuci penunu dapur kerana anda tidak dapat keluarkan kerak tersebut.

Boleh cuba cara ini:

  1. Campurkan soda bikarbonat dan sedikit cuka di dalam larutan air panas sehingga terhasilnya satu campuran yang pekat.
  2. Gosok campuran tersebut pada bahagian penunu yang berkerak. Biarkan selama 20 minit.
  3. Ambil berus sabut dan berus bahagian yang berkerak dan kemudian berus dengan sedikit sabun untuk tanggalkan sisa kerak yang tinggal. Dalam 30 minit, penunu anda akan menjadi bersih dan baru!

  • GUNA SODA BIKARBONAT, CUKA DAN LEMON UNTUK MEMBERSIHKAN DINDING DAPUR

Asyik duk masak sambal tumis kat dapur  sampai sambal melompat-lompat keluar daripada kuali dan terpercik di dinding sehingga meninggalkan kesan.

Itulah yang menyebabkan dapur berkerak. Kalau dinding yang diletakkan jubin atau permukaan yang licin, proses pembersihan lebih mudah kerana permukaannya boleh digosok dengan span basah sahaja.

Tetapi jika dapur anda hanyalah dinding simen yang biasa, pastilah kesan tersebut sukar untuk ditanggal.

Jadi cuba guna cara ini:

  1. Campurkan sedikit soda bikarbonat, cuka dan perahan lemon dan gosok pada kesan percikan makanan di dinding itu.
  2. Gosok campuran itu beberapa kali sehingga tertanggal.

Untuk mempercepat proses pembersihan lagi, anda boleh cuci menggunakan hidrogen peroksida. Pastikan gas ditutup terlebih dahulu ya dan tiada makanan diletakkan di penunu semasa mencuci dinding. Nanti tercemar pula makanan yang ada penat-penat sediakan.

  • GUNA TEPUNG GANDUM

Nak dapur memasak bersih dan berkilat mudah sahaja.

Anda boleh membersihkan dapur dengan menggunakan tepung gandum.

Caranya tabur tepung pada bahagian dapur kaca kemudian gosok dengan tangan. Tak perlu air. Kemudian lap dengan kain bersih, terus nampak bersih berkilat.

Harap tips ini boleh bagi dapur tempat memasak anda bersih dan berkilat.

Selamat mencuba! Admin harap semua tips ini berguna untuk anda semua membersihkan dapur di rumah anda. Jangan lupa follow facebook, instagram dan pinterest kami untuk tips yang menarik lagi! Hubungi kami jika memerlukan khidmat pembersihan yang teliti dari team ArtClean.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Email

More Posts

Phobia of mouse

Can Musophobia go away?

Most people have never heard of musophobia, but it could be something that affects you on a daily basis. Before you can determine whether or not you have musophobia, you must first understand what it is. What is Musophobia? Mice and Rodents Overcoming your fear of Musophobia Getting Rid of Rodents and Mice What is

Pest Control

Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP)

ArtClean Pest Control service as a professional pest controller will ensure to support your compliance to the HACCP requirements and mitigate pest risks that may harm your business especially in the food and production industry. We also provide detailed inspection reports before the process begin which can be used for audit purposes. 1. Conduct a

overhaul cleaning Nabil

STANDARD KEBERSIHAN RUMAH NABIL MENJELANG RAYA!

STANDARD KEBERSIHAN RUMAH NABIL MENJELANG RAYA! 𝐑𝐚𝐲𝐚 𝐝𝐚𝐡 𝐧𝐚𝐤 𝐝𝐞𝐤𝐚𝐭! 𝐌𝐞𝐬𝐭𝐢 𝐬𝐞𝐦𝐮𝐚 𝐞𝐱𝐜𝐢𝐭𝐞𝐝 𝐧𝐚𝐤 𝐬𝐚𝐦𝐛𝐮𝐭 𝐑𝐚𝐲𝐚 𝐤𝐚𝐧? Raya, Raya juga, tapi sebelum tu, korang kena bersihkan rumah dulu sebab kebersihan ni merupakan salah satu aspek yang paling penting semasa musim raya. Masa ni lah orang akan kunjung-mengunjung. Tambahan lagi tahun ni sedara mara sudah boleh

ancaman haiwan perosak

Ancaman Haiwan Perosak yang Biasa dan Puncanya

Ancaman Haiwan Perosak yang Biasa dan Puncanya Antara ancaman perosak yang paling biasa terjadi di rumah dan premis perniagaan anda ialah tikus, anai-anai, lipas dan tikus. Haiwan ini bukan sahaja tidak menyenangkan untuk dilihat, tetapi juga boleh menimbulkan ancaman yang agak serius kepada kesihatan anda. Kebanyakan serangga perosak ini boleh membawa bakteria dan toksin berbahaya

Shop
0
Cart
Scroll to Top